درك صحيح از مشتريان و رفتارهاي آنها، يك عنصر مهم در افزايش فروش است. اما هوشمند سازي فروش و استفاده از دادههاي مؤثر، ميتواند يك قدم مؤثر در وفادار سازي مشتريان باشد. با ظهور فناوريهاي جديد تجارت الكترونيك، خرده فروشها و عمده فروشها بيشتر از قبل ميتوانند با مشتريان خود در تماس باشند. آن هم در شرايطي كه پراكندگي مشتريان از نظر جغرافيايي ميتواند بسيار گسترده باشد. استفاده از روشهاي نوآورانه و هوشمند براي فروش، ميتواند باعث افزايش سود، بالا رفتن ميزان تعامل با مشتري و ايجاد روابط پايدار با وي شود. به اين ترتيب، ميتوان انتظار وفاداري بيشتري از مشتريان خود داشت. در اين مقاله بررسي ميكنيم كه هوشمند سازي فروش از چه راههايي ميتواند ميزان وفاداري مشتريان ما را بالا ببرد. بنابراين اگر مشتريان بالقوه خود را داريد اما ميخواهيد آنها را به مشتريان هميشگي خود تبديل كنيد، تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.
هوشمند سازي فروش چيست؟
هوشمند سازي فروش، فرايند ساده سازي كارهاي دستي، خسته كننده و وقت گير در روند فروش است. بنابراين تيم فروش شما ميتواند كمتر روي مديريت و بيشتر روي فروش تمركز كند. اين موارد شامل كارهاي اداري و ورود اطلاعاتي است كه نمايندگان فروش به طور روزانه، هفتگي يا ماهانه انجام ميدهند. هوشمند سازي فروش راهي عملي براي استفاده از فناوري براي بهبود وضعيت فروش است. روشهاي فروش هوشمند ميتوانند باعث صرفه جويي در وقت و هزينه شوند كه ميدانيد هر دوي اينها براي كسب و كارهاي مختلف بسيار مهم هستند.
نرمافزارهاي مختلفي براي هوشمند سازي فروش وجود دارند كه در اين زمينه ميتوانند به شما كمك كنند. اين نرم افزارها فرآيندهاي دستي شما را كوتاه ميكنند و اجازه ميدهند كه مشتريان سريعتر بتوانند خريد خود را انجام دهند. شايد فروش هوشمند، تنها به نرمافزارهاي فروش مرتبط نباشند. در سالهاي اخير، فروشندگان مختلف براي افزايش ميزان فروش خود، از تمام پتانسيلهاي فناوريهاي مدرن استفاده كردهاند. به عنوان مثال، يك شركت بافندگي ژاپني به نام شيما سيكي اين امكان را فراهم كرده است كه بافتهاي سفارشي مشتريان، در كمتر از 1 ساعت بافته شوند. در واقع شما بايد بتوانيد از تمام فناوريهايي كه شما و كسب و كارتان را توانمند ميكنند، استفاده كنيد تا يك سيستم فروش كارآمد و مؤثر داشته باشيد.
چگونه از هوشمند سازي فروش براي وفادار سازي مشتريان استفاده كنيم؟
شناخت بيشتر مشتري
فروش هوشمند، ميتواند به شما كمك كند كه مشتريان خود را بشناسيد و در واقع به يك بانك اطلاعاتي از مشتريان دسترسي داشته باشيد. مانند تعداد دفعات خريد، مبلغي كه خريد كردهاند يا زمان آخرين خريد. اين كه مشتريان شما به چه محصولاتي علاقه دارند، چه زمانهايي بيشتر خريد ميكنند و به چه ميزان هزينه ميكنند، به شما كمك ميكند كه بتوانيد پيشنهادهاي هوشمندانهاي براي آنها داشته باشيد كه دست رد زدن به آنها دشوار باشد. با افزايش شناخت از مشتريان، ميتوانيد از سيستمهاي اتوماسيون خود مانند ارسال پيامك براي مشتري استفاده كنيد. مثلاً براي مشترياني كه مدتي است از شما خريد نكردهاند، پيامهايي را ارسال كنيد كه آنها را ترغيب به خريد مجدد كند، مانند ارسال كد تخفيف يا مواردي از اين قبيل.
چت آنلاين
برنامههاي چت آنلاين ميتوانند در كاهش زمان انتظار مشتري بسيار تأثيرگذار باشند. زماني كه مشتري قصد دارد از شما سؤالاتي را بپرسد، فرقي نميكند در شبكههاي اجتماعي باشد يا از طريق چت وبسايت، در هر صورت پاسخگويي به موقع شما ميتواند مانند يك آهنربا مشتري را جذب كند. ارسال سؤالات مشتريان به نمايندگان مناسب، باعث ميشود كه مشتريان احتمالي، به مشتريان قطعي شما تبديل شوند. در صورتي كه يك فروشگاه آنلاين داريد، بهتر است كه به صورت شبانه روزي، پاسخگوي مشتريان خود باشيد و ابهامات آنها را برطرف كنيد.
صندوق يكپارچه
سيستم فروش هوشمند تنها به فروشگاههاي آنلاين محدود نميشود. در فروشگاههاي كوچك و بزرگ نيز ميتوان از سيستمهاي يكپارچه حسابداري براي تمام صندوقها استفاده كرد. كاهش ميزان اشتباهات و بالا رفتن سرعت خريد مشتري، نتيجه استفاده از نرمافزارهاي هوشمند فروش است. از طرفي، مديريت فروشگاه نيز سادهتر صورت ميگيرد. با پيشرفت فناوري، بسياري از محدوديتهاي خريد مشتريان در حال برطرف شدن هستند و بهره گيري از همه آنها ميتواند كمك كند كه بتوانيد از رقباي خود پيشي بگيريد و تجربه بهتري از خريد را در اختيار مشتريان خود قرار دهيد.
فروش هوشمند ميتواند در همه ابعاد به كسب و كار شما كمك كند. شايد نتوان مرزبندي دقيقي براي هوشمند سازي فروش مطرح كرد، اما هر گونه استفاده از فناوري در شناخت مشتري، تسهيل روند فروش، يكپارچه سازي حسابداري و مديريت مشتريان، ميتواند در حيطه فروش هوشمند قرار بگيرد. اين فناوريها علاوه بر اين كه در زمان و هزينه شما صرفه جويي ميكنند، به كاربر اين امكان را ميدهند كه خريد ساده، سريع و خوشايندتري داشته باشد. هر چند كه برنامههاي وفادار سازي مشتريان بسيار گسترده هستند، اما يكي از موثرترين راههايي كه ميتوانيد مشتريان را براي سالها به خود وفادار نگه داريد، ارائه خدمات منحصر به فرد است. مهم است كه بتوانيد از فناوري در زمينه برندسازي شخصي خود استفاده كنيد و حس خاص و ويژه بودن را به مشتريان خود منتقل كنيد.
منبع: https://holoo.co.ir/what-is-business-intelligence-and-how-does-it-help-us